AT&T quits Venezuela as US sanctions force it to defy Maduro

By JOSHUA GOODMAN 20 May 2020, 12:00AM

MIAMI (AP) — AT&T said Tuesday it will immediately abandon Venezuela's pay TV market as U.S. sanctions prohibit its DirecTV platform from broadcasting channels that it is required to carry by the socialist administration of Nicolás Maduro.

The Dallas-based company said its decision to close its unit is effective immediately.

“Because it is impossible for AT&T’s DIRECTV unit to comply with the legal requirements of both countries, AT&T was forced to close its pay TV operations in Venezuela, a decision that was made by the company’s U.S. leadership team without any involvement or prior knowledge of the DIRECTV Venezuela team,” the company said in a statement.

AT&T has a 44% share of the pay TV market and its departure is likely to hit hard working-class barrios of larger cities and the interior that depend on DirecTV for access to information and entertainment.

An Associated Press investigation from January found that AT&T had been under increasing pressure from the Trump administration to stand up to Maduro's censors, who since 2017 have ordered the removal of some 10 channels, including CNN en Español, that had broadcast anti-government protests.

Local regulators accuse the channels of violating the Law on Social Responsibility on Radio and Television, which seeks to guarantee socially responsible programming but that press freedom groups consider it a tool to muzzle critical coverage due to its ambiguous language and heavy penalties.

DirecTV is also a major platform for the broadcast of state-run TV outlets criticized by the opposition as propaganda. In exchange for a Venezuelan license, it's also required to carry Globovision, a private network sanctioned by the U.S. and owned by a businessman close to Maduro who is wanted on U.S. money laundering charges.

A never-implemented plan promoted by the State Department would have forced AT&T to pull the plug on Globovision and the state-run channels while restoring some of the banned international news channels, according to five people familiar with the discussions cited in the earlier AP investigation.

AT&T hasn't made money from its Venezuelan operations for years due to strict government controls that keep the price of its packages artificially low — a few pennies per month. The situation has become so dire that DirecTV in 2012 stopped importing set-top boxes, choking its growth. In 2015, it wrote down its assets in the country by $1.1 billion.

But the company was reluctant to close down its operations in Venezuela because of its market share — the largest it has anywhere in the world — and its commitment to a satellite broadcast center from which DirecTV beams about a third of its programming to several parts of South America.

An AT&T executive said that while its broadcast signal in Venezuela will stop working Tuesday, the company has enhanced other facilities in the region to ensure that service continues uninterrupted throughout South America. The executive spoke on the condition of anonymity to discuss internal procedures.

AT&T's departure deprives many Venezuelans of what had been a cheap form of entertainment in a nation ravaged by 2 million percent hyperinflation. Among them is Maduro himself, who at a recent press conference boasted that he's a fan of CNN's English language channel, even rattling off the channel — 706 — where it appears on DirecTV's platform.

With AT&T’s announcement Tuesday, however, some DirecTV subscribers reported that their service immediately went dark, displaying the message: “Channel not available.”

AP Writer Scott Smith contributed to this report from Caracas, Venezuela.

By JOSHUA GOODMAN 20 May 2020, 12:00AM

Trending Stories

Samoa Observer

Upgrade to Premium

Subscribe to
Samoa Observer Online

Enjoy unlimited access to all our articles on any device + free trial to e-Edition. You can cancel anytime.